Tojiro Flash - under luppen - test


 

Vi börjar vår " bäst i test " undersökning av Svenska kockars knivvanor med Tojiro.

 

Tojiro gör flera intressanta knivar. Dom har ca 8% av den proffesionella marknaden i Japan. Tojiro Flash är den serien som har blivit populärast i Sverige. Tojiro Flash har ett VG-10 pulverstål som omgärdas av ett laminat av damaskus stål av olika slag.

 

Vad ska man säga?? Tojiro Flash är precis så bra som alla andra knivar som har VG-10 stål. Kanske till och med den bästa VG-10 ståls kniven. Det tråkiga med dom här knivarna är att du kan hitta knivar med VG-10/VG-5 stål lite överallt från 300kr/st (21 cm kockkniv) till ca 3000kr/st. Frågan är...om denna prissättningen kommer hålla i längden på ett VG-10 eller VG-5 stål? Dessutom börjar det kännas lite töntigt med alla damaskus laminat som bara ligger på utsidan av dom olika VG stålen bara för syns skull...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Joahn

Damaskusstålet fyller väl en funktion? Det ger ju stadga åt VG-10 stålet? Eller har jag fel?



2012-06-07 @ 11:27:45
Postat av: Anders

Jag hatar alla "fejk-damascus"-knivar. Pinsamt att folk lägger ner 2000 på en kniv som är tillverkad på fem minuter i en kinesisk fabrik. När jag var i Japan på 80-talet såg jag hur tillverkningen av en riktigt damascus går till. Snacka om hantverk. Proffsköket: vet ni om man kan köpa riktiga damaskus någonstans i Sverige (ja jag vet att de kostar från 6000 och uippåt)

2012-06-07 @ 12:00:03
Postat av: Robb

Damaskusstålet fyller en funktion men inte på kockknivar. Det är mest för att det ska se snyggt ut. Men givetvis kräver dessa hårda pulverstål att det finns något mjukare stål på utsidan av kärnstålet men det behöver inte vara damaskus.

2012-06-07 @ 15:24:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0