Recenserat! K1 och K2 från Fällkniven

 Dom här knivarna från Svenska Fällkniven har vi skrivit om tidigare (närmare bestämt här)och lovat att recensera dom.

Vi fick proverna från RIAB för ett bra tag sen så vi har verkligen hunnit att testa dom ordentligt. När man kollar på dom ser det ut som rent skräp så det är lätt att förkasta dom innan man testat. Men när dom väl kommer igång på skärbrädan får man en helt annan känsla...och den är över förväntan! Knivarna som ser ut att vara inhandlade på IKEA har verkligen ulvakläder på sig.


Ergonomin är inte den bästa men stålet är verkligen så pass bra som den svenska tillverkaren skryter om här. Men framförallt så är det ju riktigt roligt med något som jag inte trodde jag skulle få uppleva under min livstid nämligen Svensk tillverkade kockknivar!

Enligt min kontakt så kommer tillverkaren att utveckla utseendet, formen och ergonomin så småningom. Då kan det ju bli riktigt intressant! Dessutom fick jag se några andra köksknivar från den tillverkaren som inte var med på deras hemsida?!? Men som både var snygga och verkade funktionella. Vi återkommer om dom när vi fått mer info!


Kommentarer
Postat av: Micke

Hej!



Nu är det snart två år sedan ni skrev detta. Har ni använt knivarna något sedan dess så att ni kan ge en mer fullödig bedömning? :-)



/Micke

2010-11-22 @ 07:08:45
Postat av: Proffsköket

Japp, vi har testat knivarna. Vi är ju flera som skriver på Proffsköket och vi var väldigt oense om dessa knivar. Två personer tyckte dom var väldigt bra och 2 tyckte dom var dåliga. Detta ledde till att vi aldrig skrev någon recension. Men nästa gång vi träffas så ska vi skriva ihop något.

2010-11-22 @ 10:03:38
Postat av: Micke

Får man fråga vad meningsskiljaktligheterna berodde på? Var det en kvalitetsfråga, eller handlade det om ergonomi/hanterbarhet?

Jag fick nämligen upp ögonen på den här kniven i min jakt på en bra kockkniv, men jag hittar väldigt lite omdömen om den. Framför allt på svenska sajter. Ska jag nu lägga över 1000:- på en kniv så vill jag gärna veta att den håller måttet och är märkbart bättre än min nuvarande Sagaform Edge som jag inte är översvallande förtjust i.

2010-11-23 @ 21:50:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0